Soil and Plant Interactions
روابط خاک و گیاه
Journal of Soil and Plant Interactions -Isfahan University of Technology
http://jspi.iut.ac.ir
18
agent2
2783-5014
2783-5286
fa
jalali
1393
4
1
gregorian
2014
7
1
5
2
online
1
fulltext
fa
پاسخ سیستمهای تربیت کمانی و سنتی به سایهدهی در رز بریدنی رقم آوالانژ (Rosa hybrida cv. Avalanche)
Responses of arching and traditional training systems to shading in cut rose (Rosa hybrida cv. Avalanche)
پژوهشي
Research
<p align="justify"> <strong> امروزه سیستمهای تربیتی مختلفی به منظور پرورش رزهای گلخانهای بهکار گرفته میشوند. برخی از سیستمهای تربیتی اجازه نفوذ نور بیشتری به درون تاجپوشه داده و از اینرو میزان فتوسنتز تاجپوشه افزایش مییابد. هدف از این تحقیق ارزیابی پاسخ سیستمهای تربیت کمانی و سنتی به سایهدهی ( شدت نور کامل، سایه 25، 50 و 65 درصد ) و اثر سایهدهی روی کیفیت بازارپسندی گل بریدنی رز رقم آوالانژ در شرایط گلخانه بود. آزمایش بهصورت کرتهای خرد شده، در قالب طرح بلوکهای کامل تصادفی، در چهار تکرار با دو نمونه در هر واحد آزمایشی اجرا شد. نتایج نشان داد که سیستمهای تربیتی بر برخی صفات کیفی تأثیرگذار بودند. گیاهان تربیت شده با روش کمانی، شاخه طویلتر با وزن تر و خشک بیشتر و همچنین سطح برگ بیشتری نسبت به شاخههای سرزنی شده تولید کردند. در هر دو سیستم تربیتی، تفات معنیداری در ارتباط با زمان جوانهزنی، قطر شاخه گل و سطح برگ ویژه مشاهده نشد. افزایش سایهدهی بهطور معنیداری وزن تر و خشک شاخه و قطر شاخه گل را کاهش داد؛ در حالیکه باعث افزایش سطح ویژه برگ شد. با این وجود، سایهدهی تأثیر معنیداری بر طول شاخه و سطح برگ نشان نداد </strong><i>. </i><strong>براساس نتایج بهدست آمده از این تحقیق، کاربرد روش تربیت کمانی میتواند منجر به بهبود ویژگیهای کیفی رزهای بریدنی نسبت به سیستم تربیت سنتی، تحت شدت نور کم و یا تنش سایه گردد. </strong><strong></strong></p>
<p align="justify"> Nowadays, various training systems are utilized to grow greenhouse roses. Some of the training systems permit high canopy light penetration and hence increase canopy photosynthesis rate. The aim of this investigation was to evaluate the response of arching and traditional training systems to shading (0 (no shading/control), 25, 50 and 65%) and their effects on <a name="OLE_LINK4"></a><a name="OLE_LINK3">marketing quality </a>of cut roses (<i>Rosa hybrid</i>.cv. ‘Avalanche’), in the greenhouse condition. The experiment was carried out as split plots, based on completely randomized blocks design, with four replications and two plants assigned to each experimental unit. Results showed that training systems affected some qualitative traits. Plants trained with arching method produced longer flowering stems with higher fresh and dry weight and also higher leaf area over decapitated shoots. In both training systems, no significant difference was observed in time of sprouting, flower shoot diameter and specific leaf area. Increased shading significantly reduced shoot diameter and shoot fresh and dry weight while it increased specific leaf area. However, shading had no significant effect on shoot length and leaf area. Based on the results of this experiment, application of arching training method could lead to improvement in qualitative properties of cut roses compared to traditional method under<strong> </strong>low light intensity and/or shade stress. </p>
سیستمهای تربیتی, خمش شاخه, سایهدهی , تاجپوشه
Training systems, Shoot bending, Shading, Canopy
115
122
http://jspi.iut.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-11&slc_lang=fa&sid=1
A.
Dolatkhahi
علی
دولتخواهی
dolatkhahi11@gmail.com
180031947532846004004
180031947532846004004
Yes
Ferdowsi Univ. of Mashhad, Mashhad, Iran.
دانشکده کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد
M.
Matloobi
منصور
مطلوبی
180031947532846004005
180031947532846004005
No
Tabriz Univ., Tabriz, Iran
دانشکده کشاورزی، دانشگاه تبریز
A.R.
Motallebiazar
علیرضا
مطلبی آذر
180031947532846004006
180031947532846004006
No
Tabriz Univ., Tabriz, Iran
دانشکده کشاورزی، دانشگاه تبریز