دوره 7، شماره 3 - ( 9-1395 )                   جلد 7 شماره 3 صفحات 167-155 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sandoghi A, Yousefi A, Amini A M. Farmers’ knowledge, attitude and practice of healthy greenhouse cucumber and tomato production in Isfahan County. Journal of Soil and Plant Interactions -Isfahan University of Technology 2016; 7 (3) :155-167
URL: http://jspi.iut.ac.ir/article-1-1224-fa.html
صندوقی عطیه، یوسفی علی، امینی امیر مظفر. ارزیابی دانش، نگرش و عملکرد گلخانه‌داران خیار و گوجه‏فرنگی شهرستان اصفهان در تولید محصول سالم. مجله روابط خاک و گیاه - Isfahan University of Technology 1395; 7 (3) :167-155

URL: http://jspi.iut.ac.ir/article-1-1224-fa.html


1. گروه توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه صنعتی اصفهان
چکیده:   (3613 مشاهده)

در دهه‌های اخیر، به دلیل تأثیرات منفی کشاورزی رایج بر سلامت انسان و محیط‌زیست، کشاورزی اُرگانیک در راستای تولید مواد غذایی سالم مورد توجه قرار گرفته است. هدف این بررسی، ارزیابی دانش، نگرش و عملکرد گلخانه‌داران خیار و گوجه‏فرنگی شهرستان اصفهان در تولید محصول سالم می‌باشد. داده‌ها و اطلاعات مورد نیاز از طریق پیمایش میدانی با طراحی و تکمیل پرسش‌نامه پژوهشگر ساخته به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای از 110 نفر گلخانه‌دار جمع‌آوری شد. برای بررسی روابط علّی بین متغیرها، از مدل‌سازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته‌های این پژوهش نشان داد که دانش گلخانه‌داران مورد مطالعه در زمینه انتخاب کود و آفت‌کش مناسب، به اندازه کافی نیست و همچنین با اینکه بیشتر نمونه‌های آماری معتقد بودند که مصرف بیش از حد سموم و کودهای شیمیایی، سلامتی انسان و محیط‌زیست را به مخاطره می‌اندازد، ولی رعایت اصول حفاظتی مربوط به استفاده صحیح و مناسب و به اندازه سموم و کودهای شیمیایی در آنها ضعیف بود. همچنین، کوچک بودن گلخانه‌ها، ضعف اقتصادی گلخانه‌داران، سطح سواد اندک و عدم آگاهی و اطلاع کافی از دیگر روش‌های مبارزه منجر به انتخاب سریع‌ترین و کم‌ریسک‌ترین روش مبارزه با آفات شده است. بنابراین، برنامه‌ریزی در جهت ارتقاء دانش گلخانه‌داران در زمینه انتخاب کود و روش‌های مبارزه با آفات و همچنین بهبود شرایط بازاریابی محصولات سالم، از اهمیت فراوانی برخوردار است.

متن کامل [PDF 261 kb]   (2718 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي |
دریافت: 1395/9/15 | پذیرش: 1395/9/15 | انتشار: 1395/9/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روابط خاک و گیاه - Isfahan University of Technology می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق