دوره 1، شماره 3 - ( 9-1389 )                   جلد 1 شماره 3 صفحات 9-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (25226 مشاهده)
کشت‌‌های گلخانه‌ای یکی از راهکارهای استفاده بهینه از منابع طبیعی با توجه به رشد روزافزون جمعیت، محدودیت منابع آب و خاک و کاهش مواد غذایی است. کارشناسان بخش کشاورزی بهره‌گیری ازکشت‌های گلخانه‌ای را، با توجه به افزایش 10 برابری عملکرد نسبت به کشت در فضای باز، شیوه مناسب برای تحقق امنیت غذایی می‌دانند. با این وجود، توسعه واحدهای کشت‌های گلخانه‌ای نیازمند افرادی با خصلت‌های کارآفرین می‌باشد، چون کارآفرینی تبدیل ایده نو به محصول و یا خدمات جدید است و مزایایی هم چون تسهیل بازاریابی محصولات، ایجاد اشتغال، افزایش بهره‌وری، خوداتکایی و رشد اقتصادی در محصولات کشاورزی را به همراه خواهد داشت. در این پژوهش، تأثیر کارآفرینی بر محصولات گلخانه‌ای استان آذربایجان غربی با استفاده از داده‌های مقطع زمانی 241 گلخانه‌دار بررسی شد. ضریب کرونباخ آلفا به منظور تشخیص پایایی پرسشنامه 85% محاسبه گردید که حاکی از پایایی مناسب ابزار پژوهش بوده است. روایی محتوایی پرسشنامه نیز با نظرخواهی از کارشناسان و اساتید مرتبط با موضوع تأیید شده است. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که مهمترین عامل در اقتصاد گلخانه‌داری، وجود تقاضا در جامعه برای محصولات گلخانه‌ای می‌باشد و هم‌چنین کارآفرینی بر میزان نهاده‌های مصرفی تأثیرمنفی دارد. به عبارت دیگر، کارآفرینی موجب کاهش میزان نهاده‌های مصرفی می‌شود. این درحالی است که ریسک‌گریزی بر میزان نهاده‌های مصرفی تأثیر منفی می‌گذارد.
متن کامل [PDF 263 kb]   (4615 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1389/9/27 | پذیرش: 1395/11/26 | انتشار: 1395/11/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روابط خاک و گیاه - Isfahan University of Technology می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق