گروه توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه صنعتی اصفهان
چکیده: (4892 مشاهده)
توسعه آموزشهای لازم برای تولیدکنندگان، زمینهساز استقرار مدیریت توسعه پایدار در تولیدات گلخانهای است. هدف این تحقیق بررسی تأثیر فعالیتهای آموزشی در بهبود مهارتهای مدیریتی گلخانهداران بود. تحقیق حاضر از نوع کاربردی و روش پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی بوده است که جامعه آماری آن را گلخانهداران دهستان براآن جنوبی شهرستان اصفهان تشکیل میدادند. جامعه مورد نظر شامل 180 واحد گلخانهای بوده که حجم نمونه از طریق فرمول کوکران به تعداد 72 واحد برآورد گردید. نمونهگیری به شیوه نظاممند و به شکل تصادفی صورت گرفت. ابزار تحقیق، پرسشنامهای بود که روایی آن براساس نظرات اساتید تأیید شده و برای تعیین میزان پایایی، از ضریب آلفای کرونباخ (88/0) استفاده گردید. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق نرم افزار SPSS صورت گرفت. یافتهها نشان داد که از دیدگاه گلخانهداران، آموزشهای فنی بیشترین تأثیر را در بهبود مهارتهای مدیریتی آنان داشته است. نتایج رگرسیون چندگانه به روش گام به گام نشان داد که متغیرهای آموزش در زمینههایی نظیر: روشهای مناسب آبیاری، برداشت اصولی محصول، عضویت در تشکلها و استفاده از وام و اعتبار رسمی نقش مثبتی در بهبود مهارتهای مدیریتی گلخانهداران داشته و 03/50 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین نمودهاند.
نوع مطالعه:
كاربردي |
دریافت: 1394/5/21 | پذیرش: 1394/5/21 | انتشار: 1394/5/21