دوره 6، شماره 2 - ( مجله علوم و فنون کشت‌هاي گلخانه‌اي 1394 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 93-83 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


گروه توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه صنعتی اصفهان
چکیده:   (4892 مشاهده)
توسعه آموزش‌های لازم برای تولیدکنندگان، زمینه‌ساز استقرار مدیریت توسعه پایدار در تولیدات گلخانه‌ای است. هدف این تحقیق بررسی تأثیر فعالیت‌های آموزشی در بهبود مهارت‌های مدیریتی گلخانه‏داران بود. تحقیق حاضر از نوع کاربردی و روش پژوهش از نوع توصیفی‌ پیمایشی بوده است که جامعه آماری آن را گلخانه‌داران دهستان براآن جنوبی شهرستان اصفهان تشکیل می‌دادند. جامعه مورد نظر شامل 180 واحد گلخانه‌ای بوده که حجم نمونه از طریق فرمول کوکران به تعداد 72 واحد برآورد گردید. نمونه‌گیری به شیوه نظام‌مند و به شکل تصادفی صورت گرفت. ابزار تحقیق، پرسش‏نامه‌ای بود که روایی آن براساس نظرات اساتید تأیید شده و برای تعیین میزان پایایی، از ضریب آلفای کرونباخ (88/0) استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده‌ها از طریق نرم افزار SPSS صورت گرفت. یافته‌ها نشان داد که از دیدگاه گلخانه‏داران، آموزش‌های فنی بیشترین تأثیر را در بهبود مهارت‌های مدیریتی آنان داشته است. نتایج رگرسیون چندگانه به روش گام به ‌گام نشان داد که متغیرهای آموزش در زمینه‌هایی نظیر: روش‌های مناسب آبیاری، برداشت اصولی محصول، عضویت در تشکلها و استفاده از وام و اعتبار رسمی نقش مثبتی در بهبود مهارت‌های مدیریتی گلخانه‌داران داشته و 03/50 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین نموده‌اند.
متن کامل [PDF 151 kb]   (2190 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي |
دریافت: 1394/5/21 | پذیرش: 1394/5/21 | انتشار: 1394/5/21

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روابط خاک و گیاه - Isfahan University of Technology می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق