دوره 5، شماره 2 - ( 4-1393 )                   جلد 5 شماره 2 صفحات 122-115 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشکده کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده:   (6293 مشاهده)

  امروزه سیستم­های تربیتی مختلفی به منظور پرورش رزهای گلخانه­ای به­کار گرفته می­شوند. برخی از سیستم­های تربیتی اجازه نفوذ نور بیشتری به درون تاج­پوشه داده و از این­رو میزان فتوسنتز تاج­پوشه افزایش می­یابد. هدف از این تحقیق ارزیابی پاسخ سیستم­های تربیت کمانی و سنتی به سایه­دهی ( شدت نور کامل، سایه 25، 50 و 65 درصد ) و اثر سایه­دهی روی کیفیت بازارپسندی گل بریدنی رز رقم آوالانژ در شرایط گلخانه بود. آزمایش به‌صورت کرت­های خرد شده، در قالب طرح بلوک­های کامل تصادفی، در چهار تکرار با دو نمونه در هر واحد آزمایشی اجرا شد. نتایج نشان داد که سیستم‏های تربیتی بر برخی صفات کیفی تأثیرگذار بودند. گیاهان تربیت شده با روش کمانی، شاخه طویل­تر با وزن تر و خشک بیشتر و هم‌چنین سطح برگ بیشتری نسبت به شاخه­های سرزنی شده تولید کردند. در هر دو سیستم تربیتی، تفات معنی­داری در ارتباط با زمان جوانه­زنی، قطر شاخه گل و سطح برگ ویژه مشاهده نشد. افزایش سایه‏دهی به‌طور معنی‏داری وزن تر و خشک شاخه و قطر شاخه گل را کاهش داد؛ در حالی‌که باعث افزایش سطح ویژه برگ شد. با این وجود، سایه‏دهی تأثیر معنی‏داری بر طول شاخه و سطح برگ نشان نداد . براساس نتایج به‏دست آمده از این تحقیق، کاربرد روش تربیت کمانی می­تواند منجر به بهبود ویژگی­های کیفی رزهای بریدنی نسبت به سیستم تربیت سنتی، تحت شدت نور کم و یا تنش سایه گردد.

متن کامل [PDF 199 kb]   (1858 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1393/4/7 | پذیرش: 1393/4/7 | انتشار: 1393/4/7

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روابط خاک و گیاه - Isfahan University of Technology می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق